Siirry pääsisältöön

New York, New York: ravintolat

New York oli loogisesti täynnä mitä erilaisempia ravintoloita. Hyvän ravintolan löytäminen pelkästään kaupungilla kävelemällä ei kuitenkaan ole kovin kannattava ratkaisu. Tälleenkin toki eteen osui ihan ok paikkoja, mutta parhaat paikat löytyivät etukäteen etsimällä.
Ravintoloiden etsimiseen käytimme Trip Advisoria sekä niitä vinkkejä, jotka sain Virgn Atlanticin lennolla katsomastani opasvideosta sekä kavereilta. Alla lista hyvistä ravintoloista suunnilleen siinä järjestyksessä, missä ne kävimme.

Tähdet ovat väiltä * - ***** ja kertovat lähinnä siitä, kuinka hyvää ruoka oli. Dollarit ovat väliltä $ - $$$ ja kertovat loogisesti paikan hintatasosta. Palvelua emme arvostelleet, koska se oli poikkeuksetta todella hyvää jokaisessa ravintolassa. Tippauskulttuuri selvästikin auttaa valtavasti hyvän palvelun saamisessa.

1. Roberta´s Pizza. Tähän Brooklynissa sijaitsevaan ravintolaan ei voi mitenkään päätyä vahingossa. Eikä tätä ravintolaa ehkä tunnistaisi ulkopuolelta ravintolaksi, jos ei sitä tietäisi.Suuntasimme tähän hipsteripaikkaan syömään lounaaksi pizzaa. Ja niin se pizza, se oli todella hyvää. Pohja oli juuri oikeanlainen ja täytteet hyviä. Ja pizza oli myös aikasta iso. Kauhistutti katsoa pöytänaapureiden vetävän alle isot salaattiannokset ja sitten vielä kokonaiset pizzat. Joillakin on ilmeisesti tilavampi vatsa kuin toisilla.  (täältä löydät raflan nettisivut)
**** $$
2. Excellent Dumbling House. Chinatownissa käydessä halusimme käydä loogisesti kiinalaisessa ravintolassa syömässä. Etukäteen olimme selvittäneet sopivan raflan ja ilman etukäteisselvittelyjä emme olisi varmaan kurkanneet tähän mestaan ovesta sisään. Paikka näytti nimittäin ulospäin lähinnä jotenkin epäilyttävältä ja aikalailla räkälältä... Sisään kuitenkin menimme, sillä tätä paikkaa oli kehuttu dumblingeista. Olimme liikkeellä lounasaikaan niin kuin todella moni muukin. Pöytä järjestyi kuitenkin heti ja eteemme tuotiin samantien kiinalaista teetä (ja sitä tuotiin lisää useampi kerta). Tilasimme alkuun niitä dumblingeja (herkullisia) sekä otimme kummatkin lounaslistalta ateriat. Lounasaikaan tämä paikka onkin t o d e l l a halpa (eikä se nyt iltaisinkaan näyttänyt listan perusteella kovin kallis olevan). Meidän kummankin ruoat olivat erittäin onnistuneita. Lounaaseen kuului pieni keitto, valittu pääruoka sekä vielä kevätkääryle. Olimme tämän jälkeen e r i t t ä i n ähkyssä. Enkä edes jaksanut syödä kaikkea. Nettisivuja en tälle raflalle löytänyt, mutta googlaamalla pääsee esim. tripadvisorin kuvaukseen.
*** $
3. Tamarind.  Tribecassa sijaitseva intialainen ravintola oli hienoin ravintola, jossa NYCissä kävimme. Hintoja nettisivuilla katseltuamme päätimme mennä tähänkin paikkaan lounasaikaan. Lounasaikaan Tamarindissa on tarjolla Executive Lunch Menu 25 dollarilla. Otimme kummallekin menut ja se ruoka oli niin hyvää. Lounaaseen kuului alkupalat (veivät kielen), pääruoka (tähän sai valita kaksi eri kastiketta) sekä jälkiruoka. Tämä oli ehdottomasti fine dining -paikka ja hieman nolotti mennä paikan päälle shortsit jalassa ja selvästi turisteilta näyttäen. Sisään kuitenkin pääsimme (illalla ei varmaan onnistuisi tällä vaatetuksella). En kuitenkaan kehdannut ottaa yhtään kuvaa paikassa... (kurkkaa nettisivut täältä)
***** $$$ (dollarit perustuvat lounashintaan, illallisella tulisi varmaan muutama $$ lisää)

4. Dough Doughnuts. Tämä donitsipaikka ei ollut varsinaisesti ravintola, mutta se ansaitsee ehdottomasti oman mainintansa. Dough on leipomo Brookynissa, josta myytin ulos donitseja. Isoja, rasvaisia, makeita donitseja. Aivan täydellisiä donitseja. Ehdottomasti suositeltava paikka käydä. Me haimme täältä kaksi donitsia aamupalaksi. Loppujen lopuksi söimme yhden puoliksi aamupalaksi ja toisen sitten pari tuntia myöhemmin. Olivat aika täyttäviä...  (nettisivut löytyvät täältä)

5. Chipotle - Mexican Grill. Harvoinpa olen saanut pikaruokaketjun paikasta näin hyvää ruokaa kuin täällä. Meksikolaista ruokaa, joka maistui aivan oikealle. Palvelu oli nopeaa ja tehokasta ja ruoan sai eteensä samaan tapaan kuin Subwaylta. Valittiin tietty annos ja sitten osoiteltiin, mitä lisukkeita omaan annokseen laitetaan. Pisteet myös siitä, että tässä paikassa kiinnitettiin huomiota ruoan alkuperään ja se tehtiin tiettäväksi (nettisivut täällä).
*** $

6. 5 Napkin Burger. Tämäm ketjuravintola oli siitä harvinainen, että menimme syömään nimenomaan illalla. Harvinaista koko reissun aikana. Yleensä, jos söimme lounaan, olimme siitä niin täynnä, ettei tarvinnut edes miettiä toista ateriaa. Tai jos mietimme, niin se oli lähinnä dollarin pizzaslice. No, mutta siis 5 Napkin Burger oli nimensä mukaisesti burgeripaikka. H vetäisi normihampurilaisen, itse otin vegeversion. Kummatkin olivat todella hyviä ja jälleen kerran täyttäviä.. Vyöryimme ulos tästäkin ravintolasta.(Ketjun nettisivult löytyvät täältä)
*** $$

7. Tenzan. Jossain vaiheessa reissua rupesi tekemään mieli sushia. Sitä päädyimme syömään Tenzaniin. Tällä nimellä löytyi useampi rafla, joten ilmeisesti kyseessä on ketju. Nettisivuja en sen sijaan onnistunut löytämään. Sushi oli täällä perussushia ja drinkit isoja.
** $$

8. Grand Central Oyster Bar & Restaurant. Viimeisenä NYC-päivänä päätimme repäistä ja mennä maistamaan ostereita. Mikäpä olisikaan siihen parempi paikka kuin New Yorkin päärautatieaseman osteribaari. Alkuun söimme muutaman osterin ja ne oli loppujen lopuksi yllättävän syötäviä. Ei nyt kyllä mitään herkuista herkuimpia, mutta ihan jees. H otti lounaaksi kissakalaa ja itse päädyin bouillabasseen. Tarjoilija vielä erikseen painotti, että heillä vaihtuu lista joka päivä sen mukaan, mitä kalaa on milloinkin tarjolla. Hän myös painotti kaiken kalan olevan tuoretta. H:n kala oli hyvää, mutta haerkullisimmaksi osoittautui valitsemani bouillabasse. Tämä kalakeitto nimittäin oli todella herkullinen (ja en edes tykkää kalasta mitenkään erityisesti). Lisäksi samalla tuli tehtyä lisää kokeiluja ja syötyä ensimmäistä kertaa hummeria (H oli sitä aiemminkin syönyt, joten osasi neuvoa, kuinka sitä lihaa piti siitä irti saada). Keitto oli iso ja jälleen kerran olin aivan ähkyssä. Enkä edelleenkään ymmärrä, että kykenevätkö paikalliset tosiaan syömään saman päivänä aikana sekä raflalounaan että -illallisen. Kannattaa muuten käydä Grand Centralilla vaikkei haluaisikaan osteribaariin. Asema oli nimittäin i s o. Ravintoloita oli tarjolla myös monenmoista.(Nettisivut osteribaariin löytyvät kuitenkin täältä)
**** $$$

Tämän blogin suosituimmat tekstit

pizzataikina pakkaseen

Tänään on pizzapäivä, tai no pizza-ilta. Tätä varten kaivoin juuri pizzataikinan pakkasesta. Kyllä, pakkasesta. Sinne sen olen muistaakseni tehnyt n. 3 viikkoa sitten. Ja testattu on, tämä taikina todellakin toimii myös pakastamisen jälkeen. Aamulla taikinapallero sulamaan ja illalla se on juuri sopiva leivottavaksi. Taikina toimii aivan normaalisti. Ja taikinan ollessa valmiina pizzasta tulee myös kotona tehtynä todellista pikaruokaa. Jee! (itse taikinan tekemiseen menevää aikaa en voi kyllä sanoa pikaiseksi millään) Tässä siis ohje taikinaani, johon olen ottanut vinkkejä vähän sieltä sun täältä. Enkä edes muista, että mistä kirjasta tai blogista tai jostain, sain vinkin taikinan laittamisesta pakkaseen. Pizzataikina (6 - 7 pizzaa) 1 kg durum-vehnäjauhoja 5 dl lämmintä vettä 1 pss kuivahiivaa 3 rkl oliiviöljyä n.10g suolaa Sekoita hiiva ja suola + lisää joukkoon pari ruokalusikallista kuumaa vettä ja sekoita. Laita suurin osa jauhoista (jätä 2 - 3 dl sivuun) suureen ku

salaatti pihville

Eräs lauantai-ilta tässä taloudessa herkuteltiin pihvillä. Pihvin kera tarjolla oli Meanwhile in Longfield -blogista bongattu mieletön pippurikastike . Pippurikastiketta valmistui sen verran reilusti, että loppujen lopuksi söin sitä kolmella eri aterialla. Tosin kastiketta tuli aina välillä jatkettua hieman kermalla. Ja herkullista oli. Pähkäilen usein tarjoamuksia pihvin kanssa. Tällä hetkellä olen päätynyt siihen, että paras vaihtoehto on kuitenkin salaatti. Perunat tai vihannekset tekevät ruoasta hieman raskaan, joten salaatti on juuri sopiva pihvin lisuke. (Myönnettäköön, että ravintolassa ottaisin kyllä jotain muuta... Useimmiten päädyn valkosipuliperunoihin tms.). Parhaimmaksi salaatiksi on viime aikoina päätynyt hyvin yksinkertainen salaatti. Tällainen: Sopivasti salaattia revittynä lautasille Kirsikkatomaatteja puolitettuina tai tomaattia pilkottuna päälle Kurkkua höylätään juustohöylällä kasan päälle Samoin höylätään parmesania Päälle ripotellaan paahdettuja pinjans

Cafe Pispala: brunssi

Tänä vuonna vietimme vappuviikonlopun kylmässä ja talvisessa säässä Tampereella (sikäli ei mitään uutta, siltä tämä kevät on viime päivinä  muutenkin vaikuttanut). Kokoonnuimme samalla kuuden hengen ystäväporukalla, jolla vietimme viime vapunkin (silloin tosin Turussa). Viikonlopun kohokohdaksi ihanien ystävien näkemisen lisäksi nousi Cafe Pispalan brunssi. Cafe Pispala sijaitsee nimensä mukaisesti Pispalassa. Me siirsimme itsemme keskustasta Pispalaan autolla (ja ystäväni suoritti mielettömän taskuparkkeerauksen peruuttaen ylämäkeen, wow!). Jos teet samoin, varuadu siihen, että pysäköintipaikkoja ei ole pilvin pimein. Pispala oli alueena ihastuttava. Järisyttävät näköalat järvelle ja hauskoja rinteisiin rakennettuja taloja. Itse Cafe Pispala oli söpöäkin söpömpi ilmeisesti 1920-luvulla rakennettu talo, jonka alakerrassa kahvila toimii. Brunssi ei ollut noutopöytä vaan listalta valittu aamiaislautanen. Hieman meinasi tuottaa tuskaa valita lautaset, mutta jokaiselle löytyi loppuj